Schoolportret de Citer
In een schoolportret
belichten we acht keer per jaar ontwikkelingen in onze scholen die we graag
delen met alle collega’s binnen Noordkwartier. Voorbeelden om te
inspireren.
CBS De Citer –
toekomst
‘Leerlingen
voorbereiden op de inclusieve samenleving’
Als het speerpunt
Toekomst ter sprake komt, gaat Andries Broekhuizen, directeur van De Citer glimmen.
In de eerste plaats denkt hij aan de toekomst van de leerlingen die hij met het
onderwijs zo goed mogelijk hoopt voor te bereiden op de toekomst. Maar hij
denkt ook aan de toekomstige inrichting van het gebied rond de school die
nieuwe kansen gaat bieden voor het onderwijs. En dus weer voor de toekomst van
de leerlingen……
Voorbereiden op de inclusieve samenleving
Want als alles gaat
zoals Andries hoopt, wordt de doorgaande weg die nu pal langs het schoolgebouw
loopt, verlegd. Dan ontstaat er ruimte voor een park waar de kinderen van De
Citer en van de openbare Jan Ligthart die onder hetzelfde dak huist, naar
hartenlust gebruik van kunnen maken. En om het nog mooier te maken, zal in het
park, tegenover de basisscholen, een kinderdagcentrum voor kinderen met fysieke
beperking en een RENN-4 school gevestigd worden. ‘We hebben dan een natuurpark
met vier scholen die onderling kunnen uitwisselen. Ik zie dat als een kans om
onze kinderen nog beter voor te bereiden op de inclusieve samenleving waarvan
zij deel uitmaken. Samenwerken en optrekken met kinderen die ‘anders’ zijn dan
jij, is verrijkend.’
Zo ver is het echter
nog niet. Eerst moet De Citer nog aardbevingsbestendig gemaakt worden. Samen
met de Jan Ligthart zal de school tijdelijk haar intrek nemen in het gebouw aan
de overkant van de weg dat uiteindelijk bedoeld is voor de SO-scholen. De datum
voor de verhuizing is nog niet gepland.
Samenwerken
Dus focust De Citer
voorlopig op het sociale klimaat binnen de eigen muren. De Onderwijsinspectie
deelde recent nog een ‘goed’ uit voor dit aspect van het onderwijs. Samenwerken
staat dan ook hoog in het vaandel. Binnen de klassen tijdens groepswerk, tussen
de klassen in de vorm van leesmaatjes en tussen beide basisscholen tijdens
themaweken.
Teun en Joni uit
groep 7, en Thijs en Emma uit groep 8 kunnen prima vertellen hoe dat werkt, dat
samenwerken. ‘Je hebt twee soorten leesmaatjes’, legt Teun uit. ‘Het
leesvriendje leest voor uit een boek aan een kind uit groep 1, 2 of 3. Dat is
echt voorlezen. Dan heb je het tutormaatje en die leest samen met een kind uit
een andere groep. Je leest dan eerst een stukje voor en dan lees je het samen
nog een keer. Daarna ga je de moeilijke woordjes lezen.’ Emma vertelt dat ze
ook vaak samenwerkt met andere kinderen tijdens het knutselen. ‘En dat zijn
niet altijd kinderen uit mijn eigen klas.’ ‘Dat doen we soms ook samen met
kinderen van de Jan Lighthart’, vult Joni aan. ‘Bijvoorbeeld voor de Boekenweek.’
‘En met de Koningsspelen zijn we ook allemaal samen’, zegt Thijs.
Toekomst
Over de toekomst
denken de kinderen zeker na. Teun wil graag aan de slag met uitvindingen en
proefjes. Hij denkt dat hij dingen kan maken die handiger zijn dan wat er nu
is. Een 3D-printer bijvoorbeeld waarmee je een heel huis kan printen op de plek
waar het moet staan. ‘Dat is toch handig, rijdt de printer weg en staat er een
huis.’
Ze hebben gehoord dat er op termijn een school voor kinderen met een handicap tegenover hun school komt. ‘Hartstikke goed’, zegt Emma. ‘Dan kunnen we samen optrekken bij het buitenspelen.’ ‘En’, zegt Teun, ‘ik heb gezien op tv dat gehandicapte kinderen soms hartstikke slim zijn. Dus dan kunnen we ook van hen leren.’